#29F: ‘Hem d’omplir la lluita contra les retallades d’un discurs de rebuig frontal a l’EU2015’

29 f sepcL’ACCENT entrevista l’Arnau Alonso, (S.T de Política Educativa del SEPC). El sindicat independentista ha convocat vaga estudiantil pel 29 de febrer i Alonso parla de l’Estratègia Universitària 2015 (EU2015), el full de ruta que cerca posar les universitats al servei del teixit empresarial, i de la resposta de la comunitat universitia.

Les darreres retallades a qui estan afectant més, al col·lectiu d’estudiants o al Personal d’Administració i Serveis (PAS) i Personal Docent i Investigador (PDI)? O potser a tots tres?

D’una banda, els primers en notar les retallades fórem els estudiants amb una pujada del preu de les matrícules que feia molts anys que no es produïen, i a canvi d’això ens vam trobar en uns centres on els alumnes cada vegada augmenten més per aula i cada vegada trobem menys PAS.

El personal no funcionari també ho notà ja que es varen realitzar diversos ERO a les administracions. Ara s’han anunciat noves retallades que afecten directament al PAS i PDI, retallades de sous i anuncis de possibles reestructuracions de personal. D’altra banda trobem altres retallades contra els pressupostos dels diversos centres educatius.

Darrerament on heu identificat l’entrada més agressiva de capital privat?

D’una banda trobem la que és olt fàcil de veure actualment, la mercantilització de l’ensenyament. Amb l’aplicació dels nous estudis adaptats a l’EEES veiem clarament com els centres educatius s’han convertit en unes botigues de títols i patents fent realitat els somnis del mercat de fer de l’Educació un negoci.

D’altra banda, la cessió davant el capital privat. Ho veiem en la gestió dels centres i la delimitació dels continguts acadèmics dels títols, l’exemple que més es dóna és el de les càtedres que les multinacionals dirigeixen en moltes universitats als Païos Catalans delimitant continguts que s’han d’impartir molt relacionats en l’activitat de les empreses. En este mateix sentit és també particular el cas de la fundació EDEM, una escola de negocis creada per l’empresariat valencià que al mateix temps que negociava la seua vinculació amb la Universitat de València, a la Facultat d’Economia pressionava per impartir assignatures als diferents plans d’estudi oferts per la Facultat.

Això no fa més que confirmar la línia que es vol seguir des del govern, marcada en anteriors reformes amb la creació del Consell Social. Institució formada per l’empresariat de cada zona i a la qual en cada reforma educativa s’està donant més poder decisiu en detriment del claustre i els consells de govern, ja de per si antidemocràtics i poc representatius. D’altra banda, pel que fa a la externalització dels serveis, la situació és més greu, ja que actualment ens trobem en una situació on s’estan externalitzant els pocs serveis que quedaven fora del mercat privat, com per exemple els col·legis majors.

Com s’ha vist afectada la qualitat de la docència a la Universitat els últims cursos?

D’una banda els nous models educatius imposats i d’altra banda les retallades que com hem dit on afecten frontalment és a la qualitat dels estudis. La imposició del sistema de l’EEES teòricament es feia per aportar una major qualitat a l’ensenyament basat entre altres en el seguiment diari a l’estudiant i la creació de grups de classes molt reduïts. En el seu moment ja vam denunciar que les universitats públiques dels Païos Catalans no podien fer front aquestes reformes, sobretot a nivell d’infraestructures, ara ens trobem que no comptem amb les infraestructures i a més, comptem amb menys professors i per tant, res del que s’havia d’aplicar s’aplica.

No obstant això nosaltres ja rebutjàrem aquesta reforma ja que defensàvem que suposava un atac a la qualitat de l’ensenyament, i ara ho podem veure cada dia a les nostres aules, on independentment del que hem dit abans, la qualitat de la càrrega lectiva s’ha reduït molt respecte les anteriors llicenciatures amb el clar objectiu de fer-nos en consumidors habituals de títols o ensenyaments.

A més, estem veient les primeres eliminacions de carreres per poca demanda, com a alguns itineraris de Treball Socials a la Universitat de València, sense oblidar que els equips rectorals negaren per dalt i per baix que eliminarien carreres. Finalment altre punt on es veu agreujada és en la qualitat de la formació de professionals en la nostra llengua, ja que les retallades en grups i professorat està fent que en algunes universitats del país cada vegada siga més complicat estudiar en català.

Des del SEPC concretament com actuareu contra l’EU2015 i les retallades de pressupost públic?

El primer objectiu que ens havíem fixat era popularitzar, donar a conèixer l’EU2015 i començar un front comú, l’objectiu no era senzill ja que a diferència del Pla Bolonya, el nom semblava que costaria més de familiaritzar, a més, també era difícil trobar un altre nom ja que l’EU2015 ha estat dissenyada en uns eixos per tal de dificultar la seua oposició però la passada vaga de novembre es va aconseguir aquest objectiu i vam poder articular una vaga a nivell nacional (als territoris sota administració espanyola que és on s’aplicarà) i a dia de hui ja es van sumant molts co·lectius i s’està creant molt de debat contra l’EU2015.

Ara, el que s’està popularitzant és més el discurs contra les retallades, d’entrada ens ajuda perquè continua centralitzant el debat i continuem una consigna comuna: No a les retallades, sí a l’ensenyament públic. Però hem de continuar lluitant contra l’EU2015 i fer que se centralitze a nivell universitari el debat sobre aquest nou model, ja que tot i que està clar que ens hem d’oposar a les retallades, darrere d’aquestes no hi ha res més que l’EU2015, és a dir, amb les retallades han vist l’excusa i la manera d’imposar un model que preveien aplicar lentament. És a dir, hem d’omplir la lluita contra les retallades d’un discurs de rebuig frontal a l’EU2015 i alhora mostrar l’alternativa que defensem: un veritable ensenyament públic, popular, de qualitat, antipatriarcal i en català.

Aquest proper 29 de febrer serà la mostra de la consolidació dels moviments en defensa de l’ensenyament públic, però només ha de ser una data referència i continuar. Des del SEPC volem arribar a mobilitzar, i aglutinar a tota la comunitat educativa dels Països Catalans, per això estem treballant preparant noves mobilitzacions i accions per al segon quadrimestre per canalitzar el rebuig frontal que s’està produint en el conjunt dels centres educatius així com també buscar nous escenaris on ens puguem expressar i començar a teixir l’alternativa als models educatius neoliberals que ens estan imposant.

Com està responent els  últims mesos la comunitat universitària?

La resposta no ha estat uniforme al conjunt dels Païos Catalans, la raó bàsica és la forma en la que s’han presentat les retallades. Al Principat, les retallades foren anunciades directa i públicament pel govern, això va fer que el rebuig s’articulara abans allí que a la resta del país, on tot i no anunciar-se públicament també s’estaven produint. En alguns casos al 100% com al País Valencià, on el Consell fa molts mesos que deu diners als centres de tots els nivells educatius. Les conseqüències d’aquests impagaments es comencen a notar ara juntament amb les noves retallades anunciades això ha fet que acabara d’esclatar la comunitat educativa al País Valencià, que ja començava a mobilitzar-se des del novembre passat.

El fet que aquestes retallades afecten també directament al professorat i al PAS ha produït que aquests comencen a mobilitzar-se i s’estan estenent les assemblees en defensa de l’ensenyament públic arreu dels Països Catalans. Les darreres mobilitzacions a la ciutat de València és una mostra molt significativa del que es preveu de cara a estos mesos, els estudiants cada vegada estan responent amb més contundència i a més s’està aconseguint sumar a les protestes a les mares i pares dels alumnes a més dels mestres i professors o el personal de serveis.