Nova Xarxa de Bus a Barcelona: De com vendre una retallada com una millora

El Retbus es va aprovar el 30 d’octubre de 2009 al Ple de l’Ajuntament, sota un govern de PSC e ICV-EUiA. Llavors TMB tenia de Presidenta Assumpta Escarp i Dídac Pestaña de vicepresident, ambdós del PSC, amb un sou aquest últim de 194.000€.

Durant tres anys entre que es va aprovar al 2009 a l’Ajuntament i el 2012 que es va posar en marxa la primera fase, a part de pomposos discursos dels polítics professionals de torn i de molts titulars als mitjans de comunicació de masses, no hi va haver res de res.

Finalment, el dilluns 1 d’octubre de 2012 es posava en marxa la Nova Xarxa. El canvi de nom de Retbus a Nova Xarxa tenia a veure amb el canvi del color del govern municipal, llavors en mans de CiU.

Llavors a TMB el President era Joaquim Forn de CiU i el Vicepresident era Dídac Pestaña, encara del PSC però amb un sou anual 167.000€. La seva Directora adjunta s’enduia 116.000€. Un càrrec, per cert, que el 2009 no existia.

bus9barrisCom no podia ser d’una altra manera, la plantilla d’autobusos va decidir inaugurar la Nova Xarxa realitzant una vaga en contra de la retallada salarial i la repressió sindical.

En concret, els sindicats abans anomenats combatius i ara minoritaris pels “companys” de Barcelona en Comú, fèiem vaga per la paga extra de Nadal que Xavier Trias de la maneta de Mariano Rajoy pretenia treure’ns, així com per la readmissió del company Andreu de Cabo, acomiadat per denunciar corrupteles entre directius de l’empresa.

Finalment l’Alcalde convergent va haver de donar el braç a torçar i retornar-nos la paga extra i un jutjat va sentenciar la readmissió del company a causa de declarar nul l’acomiadament.

Des de la posada en marxa de la Nova Xarxa s’han creat 16 línies i s’han eliminat 26 línies, apart de desenes de línies més que han vist retallat el seu recorregut. Fet aquest que, evidentment, ha crispat a veïns i veïnes a Sants, El Carmel i Nou Barris per citar alguns exemples.

El que els veïns i veïnes ha demanat sempre ha sigut més freqüència de pas, més transport directe sense intercanvis i més parades, el que han rebut és menys servei global, menys parades i menys transport directe.

Segurament per això només l’11% de les aportacions de les veïnes han entrat en l’informe sobre la Nova Xarxa que va presentar el govern en l’últim ple del mes d’abril d’aquest any. Un 40% de les aportacions veïnals han sigut directament rebutjades.

L’informe del govern està ple d’errates, línies que no existeixen, línies que no passen pels barris que diuen. Un exemple, a la pàgina 26 diuen que la línia 126 passa pel Tibidabo (quan en realitat fa Trinitat vella – La sagrera).

L’informe menteix sense escrúpols quans’afirma que amb la nova xarxa de bus es millora la qualitat del servei, sense baixar l’oferta en cap zona de la ciutat.”

Protesta dels veïns de Congrés-Indians

Protesta dels veïns de Congrés-Indians

En els barris s’han escurçat el recorregut de les línies, s’ha disminuït el nombre de busos per línia, augmentant així el temps d’espera i fins i tot han desaparegut línies. Per exemple, la línia 11 ara passa cada 25 min quan abans passava cada 15 minuts.

Menteix el govern també quan diu que els conductors i conductores disposen de “temps de descans” al final dels recorreguts, quan s’ha tret del cartró horari els horaris d’arribada per incrementar el ritmes de treball amb horaris impossibles de complir.

Ara ens diuen que un cop implementada tota la Nova Xarxa hi haurà 28 línies d’aquest estil i, per tant, en total s’hauran eliminat 40 línies de les d’abans.

No s’ha de ser molt espavilat per veure que el que s’ha venut com una millora del servei d’autobusos en realitat ha disfressat una retallada global del servei.

No ho diem nosaltres, ho diuen les pròpies dades de TMB.

  • Els treballadors del Bus de TMB del 2012 al 2017 s’han reduït en 119.
  • Les parades del Bus de TMB del 2012 al 2017 s’han reduït en 86.
  • El nombre màxim de cotxes en línia del 2012 al 2017 s’han reduït en 35.
  • El nombre de serveis totals del 2012 al 2014 es va reduir en 85.

No podem donar les xifres del 2017 per que des del dia 18 de abril d’aquest any s’ha retallat de nou el servei de busos en 14 línies. En concret les línies: 22, 32, 45, 54, 59, 63, 78, 110, 204, 208, 210, 212, 215 i 216.

A tot això s’ha d’afegir que la retallada del servei d’autobusos de TMB va començar el 2007 i continua. Per exemple, de 2007 a 2010 Assumpta Escarp com a Presidenta es va carregar un 5,81% del servei total.

No és d’estranyar que si a un servei retallat des de 2007 li apliques encara més retallades de servei i de personal a partir del 2012 amb la Nova Xarxa i a més a més vas realitzant retallades de servei en divendres i caps de setmana el que succeeix irremeiablement es que dispara el nivell de pressió que patim els conductors i conductores  i amb això el nivell d’absentisme per estrès, ansietat, depressió o per problemes musculars (ara mateix un 12,25%).

Què ha fet en aquest últim conveni la Direcció amb Mercedes Vidal com a Presidenta de TMB per “solucionar-ho”?

Doncs aplicar un plus personal que només cobres si no estàs de baixa per la seguretat social ni un sol dia a l’any. Això al meu barri és diu promocionar anar a treballar malalt…i portant un autobús. Després passa el que passa.

 

Josep Garganté, Conductor d’autobusos de TMB i regidor de la CUP Capgirem Barcelona