L’empresa de l’automòbil segueix retallant plantilla

Cartell del 28 de març: contra la crisi i el G20

La campanya “que la crisi la paguin els rics” convoca pel dia 28 de març una manifestació general

En els darrers dies, empreses automobilístiques i de complements de l’automòbil com són la Pirelli de Manresa, la Seat de Martorell i la Ford València, han decidit prendre mesures laborals i obrir Expedients de Regulació d’Ocupació per fer front a la crisi.

Aquestes mesures reforcen la dinàmica de la patronal els darrers mesos de destrucció de llocs de treball amb l’excusa de la crisi.

>> Vegeu notícia anterior de L’ACCENT.CAT: Degoteig imparable d’ERO: 7.800 treballadors afectats més aquesta setmana
>> Vegeu notícia anterior de L’ACCENT.CAT: El 2008 s’ha tancat amb 390.000 aturats més als Països Catalans

Aquest matí, l’empresa Pirelli ha anunciat que entre finals d’aquest any i  principis de l’any que ve deixarà de fabricar pneumàtics a la fàbrica, fet que afectarà a uns 600 treballadors més. Aquests treballadors seran redistribuïts en altres produccions alternatives arreu d’Europa, però no es té clar que es pugui absorbir a la totalitat de la plantilla de Manresa. Per altra banda, després de l’acomiadament d’aproximadament 300 treballadors durant el mes de juliol passat, la direcció de Pirelli es va comprometre amb el president Montilla a mantenir l’activitat industrial a Manresa, cosa que no han fet.
Tot i això, si finalment l’empresa instal·lada a Manresa decideix tancar definitivament, s’hauran de donar als treballadors  indemnitzacions similars a les que es van donar als treballadors que van abandonar l’empresa a principis de l’any anterior mitjançant els Expedients de Regulació d’Ocupació (ERO), ja que aquesta va ser una condició de les últimes negociacions.

Un altre cas és Seat Martorell, que amenaça amb la reducció de 1.500 treballadors de la plantilla si no s’accepta la mesura de congelació salarial que ha proposat per als pròxims dos anys. Segons la direcció, si aquesta mesura s’accepta, es podrien contenir els costos laborals i afavorir la creació del nou model d’Audi (Q-3) que representaria, alhora, una estabilitat per als treballadors.Tot i això, el sindicat UGT considera abusiu el nombre d’anys de congelació salarial i creu que encara es poden aconseguir unes millors negociacions. Una de les possibles propostes que es plantejaran a la direcció serà la de mantenir el salari al 100% amb un ERO temporal i possibilitar formació als afectats.

A la Ford de València, després de l’expedient de regulació que es va aplicar l’any passat a més de 1.000 treballadors durant tres mesos, l’ambient està molt tens. Segons les fonts consultades, els treballadors critiquen el possible conveni que s’està duent a terme entre UGT i la Direcció de la Ford en què no s’estan tenint en compte les seves reivindicacions. Critiquen que, per rebaixar un 5% del preu dels vehicles, s’està iniciant una política en la qual s’augmentarà la jornada laboral sense elevar el sou, s’eliminarà la subvenció pels menjadors, es reduirà el nombre d’empreses de contractació interna i es congelaran els sous, d’entre d’altres.

Enfront d’això, creuen que, si existeix la probabilitat de que s’apliqui alguna d’aquestes condicions,  s’ha d’evitar l’aprovació d’aquest conveni.

Per altra banda, per fer front als efectes d’aquesta crisi capitalista i després de la jornada de lluita “contra els culpables de la crisi” del passat 20 de febrer, la campanya “que la crisi la paguin els rics”, convoca manifestació general el dia 28 de març a la Plaça Universitat, amb el lema “G20: contra la crisi? Més de 1000 acomiadaments cada dia. No callem!”

>> Vegeu notícia anterior de L’ACCENT.CAT: Ocupació de seus bancàries en la jornada de lluita per denunciar els culpables de la crisi