PWC: denominador comú en les retallades als mitjans de comunicació valencians i principatins

mas-pricewaterhousecopEn un moment, on el govern de Convergència i Unió afirma que Catalunya necessita enfortir les seves estructures d’estat, una d’aquestes estructures més consolidades ha patit un sotrac considerable. TV3 es queda sense delegacions a la Catalunya Nord, les Terres de l’Ebre i el Pirineu, a causa de les retallades econòmiques imposades a la televisió pública catalana

La decisió de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) respon al nou Pla Estratègic i de Viabilitat que han engegat els gestors dels mitjans de comunicació públics a Catalunya, encapçalats pel president de la CCMA, Brauli Duart. La corporació va rescindir el contracte amb les productores dels continguts de les delegacions esmentades i el fet que la plantilla de TV3 en aquelles demarcacions no sigui suficient, farà que la televisió pública catalana deixi part del territori sense cobertura informativa pròpia. Al mes de gener, la Corporació va aplicar la mateixa retallada a les delegacions de Tarragona, Girona i Lleida. En aquells casos però, si que hi havia recursos i plantilla suficient, sempre segons la CCMA, per seguir amb la producció informativa sense el recolzament d’una productora. Va ser el mateix òrgan gestor de la televisió pública que aleshores va renunciar a aplicar la mateixa retallada al Pirineu, Catalunya Nord i Terres de l’Ebre, amb l’argument que en aquests territoris el contingut informatiu no es podria elaborar sense el suport d’una productora externa. Ara, la CCMA, ha canviat d’opinió.

Com hem dit, els tancaments de delegacions i els acomiadaments de personal són conseqüència directa de la revisió del Pla Estratègic i l’elaboració d’un nou Pla de Viabilitat dins la CCMA. La Corporació els va encarregar a través d’un concurs públic a l’empresa Price Waterhouse Coopers (PWC) al setembre de 2012, per una quantitat de 150.000 €.

Price Waterhouse Coopers

A la seva pàgina web, PWC es presenta com “l’empresa de serveis professionals més gran del món” i s’encarrega de dur a terme auditories, consultes per a empreses i administracions, així com assessoraments legals. Es tracta d’una empresa multinacional, que a través del mètode de les franquícies, compta amb subempreses que treballen conjuntament. Així doncs, l’empresa concreta que s’encarrega de gestionar el Pla de Viabilitat de la CCMA és PricewaterhouseCoopers Tax&Legal Service, S.L, amb seu a Barcelona.

Segons la Plataforma TV3Teva en defensa del servei públic de ràdio i televisió a Catalunya, PWC no té el perfil adequat per encarregar-se del Pla de Viabilitat de la CCMA. Asseguren que l’empresa fa servir el mètode GEMO per complir els encàrrecs dels seus clients. Segons la Plataforma, el GEMO analitza les dades mundials del sector de la comunicació i preveu les futures tendències, però només té en compte la televisió de pagament i la publicitat en televisió. “PwC es limita a analitzar la televisió com a negoci, i, a més, en cap cas no ofereix una visió experta dels mitjans en la seva vessant comunicativa ni en la seva funció social”, afirmen des de TV3Teva.

La trajectòria de PWC

No és la primera vegada que PWC s’encarrega d’analitzar la viabilitat econòmica d’un mitjà de comunicació públic als Països Catalans. La mateixa empresa va fer l’estudi de la Ràdio Televisió Valenciana (RTVV) que va provocar l’ERO que es vol aplicar als mitjans públics valencians i que preveu acomiadar 1.100 treballadors, gairebé un 70% de la plantilla actual. Es tracta d’un bon precedent, doncs, per preveure les recomanacions que PWC pot fer a la CCMA en relació al futur dels mitjans de comunicació públics del Principat.

L’informe de l’empresa sobre RTVV va aixecar força polseguera al País Valencià. En primer lloc, segons TV3Teva el comitè d’empresa d’empresa assegura que en una reunió amb els responsables de l’informe de PWC, aquests van admetre que els directius de RTVV els havien marcat quin havia de ser el resultat final de l’informe en relació a gent acomiadada i producció externalitzada, abans que aquest fos redactat. Uns condicionants que no apareixien en el plec de condicions que va servir per contractar l’empresa.

A més, els sindicats amb representació als mitjans públics valencians, afirmen que PWC no va tenir cap problema en refer l’informe quan la direcció d’RTVV va decidir ampliar l’ERO, que en un primer moment havia de ser més moderat. Sens dubte, en un Pla de Viabilitat que gira entorn a la despesa duta a terme pel mitjà, l’anàlisi econòmic ha de ser el pal de paller de l’estudi, cosa que no passa en l’informe elaborat per PWC. L’anàlisi econòmic es redueix a una pàgina de les vuitanta que té l’estudi i es limita a comunicar que els costos de personal passaran a ser 72 milions a 18 milions. PWC no compara els costos globals del seu model amb els del model anterior, ni és capaç de calcular el preu corresponent a l’externalització de serveis. Tot plegat, en un informe pel qual va cobrar 180.000 euros procedents de les arques públiques valencianes.

El Pla de Viabilitat encarregat a PWC sobre els mitjans públics catalans tot just ha començat a caminar. Ara bé, és preocupant que la Generalitat hagi encarregat l’informe al mateix botxí de RTVV. Ningú sap en què acabarà l’informe encarregat a l’empresa multinacional, però totes les alertes ja s’han encès, tenint en compte que el resultat del Pla aplicat a RTVV pot ser un bon mirall pels mitjans públics catalans en un futur proper.