Valoració positiva del SEPC a la insubmissió a les proves de competències bàsiques

Avui alumnes de 4t d’ESO d’arreu del Principat han acabat l’avaluació de llengua catalana, castellana, llengua estrangera i matemàtiques plantejada per les proves de competències bàsiques organitzades pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, segons el qual les proves comproven el nivell educatiu de l’alumnat tot i que no compten pel seu expedient acadèmic. L’administració també va avisar que tots els estudiants (més de 66.000 arreu del Principat) haurien de passar les proves, després que l’any passat alguns estudiants optessin per la insubmissió i no presentar-se a aquestes proves com a mesura de rebuig a la LEC i la LOMCE, amb el suport de sindicats com el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC). El curs passat la Consellera d’Ensenyament Irene Rigau va amenaçar als estudiants insubmisos no passarien de curs i per tant no obtindrien el títol d’ESO. Enguany, el SEPC ha cridat una altra vegada a la insubmissió i un cop finalitzades les proves, la valoració de la mobilització és positiva: “Estem parcialment contentes tenint en compte la insubmissió dura a terme als centres en què tenim representació”, afirma Mercè Amich, portaveu nacional del sindicat. La mobilització ha tingut especial èxit a Molins de Rei, municipi que l’any passat va liderar el rebuig a les proves.

L’objectiu del SEPC és mostrar el seu rebuig a la LEC i a la LOMCE: “El debat en torn a la LOMCE és sobre el blindatge de la immersió lingüística. Però per nosaltres el conflicte va més enllà de la llengua. És un problema de model educatiu”, explica la portaveu nacional del sindicat. El SEPC es mostra contrari a diversos decrets de la LEC com el decret de plantilles, que permet que els directors dels centres triïn a dit els professors, o el fet que el Departament d’Ensenyament sigui qui escull el director, en comptes del consell escolar.

El sindicat també mostra el seu rebuig als arguments del Departament en defensa de les proves de competències bàsiques com a mesura per avaluar de forma continuada el desenvolupament acadèmic dels alumnes. “No té cap sentit fer una avaluació externa. Les proves no tenen en compte les diferències del centre. No es pot posar al mateix nivell un institut d’una zona marginal que un institut d’una zona benestant”, denuncia Mercè Amich. A partir de l’any vinent, els resultats de les proves serviran per mesurar el finançament rebut per cada institut. Els instituts amb millors resultats rebran més finançament. “Hauria de ser el revés, i que els que presentin pitjors resultats rebin més diners. A més, els instituts no haurien de competir sinó cooperar”, argumenta Amich.