Dissabte 11 d’abril es celebrarà el Primer Congrés en Defensa del Transport Públic, impulsat per La Mesa Popular del Transport Públic (MPTP). La iniciativa va sorgir a partir de l’immobilisme de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) davant les demandes socials i institucionals per la rebaixa dels títols de transport públic al Principat. La gota que va fer vessar el got va ser la creació de la Taula Social per part de l’ATM. En el seu moment es va presentar com un ens a través del qual diverses entitats vinculades a la lluita a favor del transport públic havien de presentar les seves propostes a l’administració. Després de tres reunions, els responsables de l’ATM van tombar totes les propostes que s’havien realitzat. “Van voler mostrar que impulsaven la participació ciutadana, però era mentida”, afirma Ariadna Sarrià, membre d’Stop Pujades, una de les entitats impulsores de la MPTP.
Eixos del Congrés
El Congrés tindrà lloc el dia 11 a l’Ateneu l’Harmonia de Sant Andreu de Palomar, des de les 10 de matí a les 5 de la tarda. A partir de les 11 hores començaran els debats amb diferents grups de treball, dividits en quatre eixos: tarifes i finançament del transport públic, model de gestió pública i participació ciutadana i serveis de transport públic. Aquest últim eix es dividirà en dos més, un que treballarà sobre la realitat a l’Àrea Metropolitana i l’altra sobre les zones interurbanes.
Després dels debats dels diferents eixos, cada grup extraurà conclusions a partir de les quals s’establiran noves vies de treball, així com la possibilitat de plantejar noves mobilitzacions. “També contemplem que les propostes que surtin dels debats es puguin portar a l’ATM i al Departament de Territori i Sostenibilitat”, afirma Sarrià. “Volem aprofitar el període previ a les eleccions municipals per interpel·lar els partits polítics, i que aquests es posicionin sobre les diferents propostes del Congrés”, afegeix.
Inscripcions tancades (de moment)
Un dels principals motius per impulsar el Congrés són, segons els seus impulsors, que ni els governs municipals del Principat ni la Generalitat de Catalunya han fomentat de forma suficient un model de mobilitat social i sostenible, i en canvi s’ha optat per potenciar l’ús del vehicle privat. A més, els impulsors també denuncien un encariment continuat dels preus, la supressió d’infraestructures, rutes i horaris de trens i autobusos, l’empitjorament generalitzat de les condicions de la mobilitat, les privatitzacions (per exemple, la T-Mobilitat) o la no aprovació d’una llei de finançament del transport públic, pendent des del 2004 d’acord amb la Llei 9/2003, de la mobilitat.
Potser per tot això, es preveu que el Congrés sigui un èxit. A dia d’avui ja s’hi han inscrit 114 persones, i n’hi ha més en llista d’espera. De tota manera, els impulsors esperen que després de parlar amb els responsables de l’espai on s’organitzarà el Congrés, aquest pugui arribar a acollir una xifra total de 120 persones.