El Mur Climàtic Global

Els països més rics del món estan responent a la crisi climàtica militaritzant les seves fronteres

Els majors emissors de gasos d’efecte hivernacle gasten una mitjana de 2,3 vegades més a armar les seves fronteres que a finançar el clima. Alguns gasten 15 vegades més. Pretenen allunyar els migrants, en lloc d’abordar les causes dels desplaçaments.

Resum executiu de Global Climate Wall, un nou estudi publicat pel Transnational Institute. https://www.tni.org/en/publication/global-climate-wall

 

Els països més rics del món han escollit com aborden l’acció climàtica global, militaritzant les seves fronteres. Com mostra clarament aquest informe, aquests països –que són històricament els principals responsables de la crisi climàtica– gasten més a armar les seves fronteres per mantenir fora els migrants que a fer front a la crisi que obliga a les persones a abandonar les seves llars.

7 dels majors emissors històrics de gasos d’efecte hivernacle gasten més del doble en fortificar fronteres que en el canvi climàtic. (TNI)

Aquesta és una tendència global, però set països en particular, responsables del 48% de les emissions històriques de gasos d’efecte hivernacle (GEH) del món, van gastar col·lectivament almenys el doble en l’aplicació de fronteres i immigració (més de 33.100 milions de dòlars) que en finançament pel clima ( 14.400 milions de dòlars) entre 2013 i 2018.

Aquests països han construït un “mur climàtic” per evitar les conseqüències del canvi climàtic, en el qual els maons provenen de dues dinàmiques diferents però relacionades: en primer lloc, un fracàs en proporcionar el finançament climàtic promès que podria ajudar els països a mitigar i adaptar-se al canvi climàtic. ; i segon, una resposta militaritzada a la migració que amplia la infraestructura de fronteres i vigilància. Això proporciona beneficis en auge per a una indústria de seguretat fronterera, però un patiment incalculable per als refugiats i els migrants que fan viatges cada cop més perillosos, i sovint mortals, per buscar seguretat en un món amb canvis climàtics.

Conclusions clau

La migració induïda pel clima és ara una realitat

El canvi climàtic és cada cop més un factor darrere dels desplaçaments i la migració. Això pot ser a causa d’un esdeveniment catastròfic en particular, com un huracà o una inundació sobtada, però també quan els impactes acumulats de la sequera o l’augment del nivell del mar, per exemple, fan gradualment inhabitable una zona i obliguen comunitats senceres a traslladar-se.

La majoria de les persones que es desplacen, siguin induïdes pel clima o no, romanen al seu propi país, però algunes travessaran fronteres internacionals i és probable que això augmenti a mesura que el canvi climàtic impacti en regions i ecosistemes sencers.

La migració induïda pel clima té lloc de manera desproporcionada als països de baixos ingressos i s’intersecciona i s’accelera amb moltes altres causes de desplaçament. Està conformat per la injustícia sistèmica que genera les situacions de vulnerabilitat, violència, precarietat i estructures socials dèbils que obliguen les persones a abandonar casa seva.

Els països rics gasten més en militaritzar les seves fronteres que en proporcionar finançament pel clima per permetre als països més pobres ajudar els migrants.

15 persones van perdre la vida el 6 de febrer de 2014 pels trets de la Guàrdia Civil espanyola al Tarajal, intentant creuar la frontera

Set dels majors emissors de gasos d’efecte hivernacle (Estats Units, Alemanya, Japó, Regne Unit, Canadà, França i Austràlia) van gastar col·lectivament almenys el doble en l’aplicació de fronteres i immigració (més de 33.100 milions de dòlars) que en finançament pel clima (14,4  mil milions $) entre 2013 i 2018.[1]

Canadà va gastar 15 vegades més (1.500 milions de dòlars en comparació amb uns 100 milions de dòlars); Austràlia 13 vegades més (2.700 milions de dòlars en comparació amb 200 milions de dòlars); els EUA gairebé 11 vegades més (19.600 milions de dòlars en comparació amb 1.800 milions de dòlars); i el Regne Unit gairebé dues vegades més (2.700 milions de dòlars en comparació amb 1.400 milions de dòlars).

La despesa fronterera dels set majors emissors de GEH va augmentar un 29% entre el 2013 i el 2018. Als EUA, la despesa en l’aplicació de fronteres i immigració es va triplicar entre el 2003 i el 2021. A Europa, el pressupost de l’agència fronterera de la Unió Europea (UE), Frontex, ha augmentat un 2763% des de la seva fundació el 2006 fins al 2021.

Aquesta militarització de les fronteres està en part arrelada a les estratègies nacionals de seguretat climàtica que des de principis de la dècada del 2000 han representat de manera aclaparadora els migrants com a “amenaces” en lloc de víctimes de la injustícia. La indústria de la seguretat fronterera ha ajudat a promoure aquest procés mitjançant un lobby polític ben engreixat, que ha provocat cada cop més contractes per a la indústria fronterera i entorns cada cop més hostils per als refugiats i els migrants.

Policies de fronteres dels EUA carreguen a cavall contra migrants a la frontera amb Mèxic al Rio Grande. Setembre 2021

El finançament climàtic podria ajudar a mitigar els impactes del canvi climàtic i ajudar els països a adaptar-se a aquesta realitat, inclòs el suport a les persones que necessiten traslladar-se o emigrar a l’estranger. No obstant això, els països més rics no han aconseguit ni tan sols complir les seves promeses d’uns minsos 100.000 milions de dòlars anuals en finançament pel clima. Les últimes xifres de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE) van reportar 79.600 milions de dòlars en finançament climàtic total el 2019, però segons una investigació publicada per Oxfam International, un cop es tenen en compte els informes excessius i els préstecs en lloc de les subvencions, el volum real de finançament climàtic pot ser menys de la meitat del que informen els països desenvolupats.

Els països amb més emissions històriques estan enfortint les seves fronteres, mentre que els que tenen més baixes són els més afectats pel desplaçament de població. Somàlia, per exemple, és responsable del 0,00027% de les emissions totals des de 1850, però va tenir més d’un milió de persones (6% de la població) desplaçades per un desastre relacionat amb el clima el 2020.

La indústria de la seguretat fronterera s’està enriquint amb el canvi climàtic

La indústria de la seguretat fronterera ja s’està beneficiant de l’augment de la despesa en l’aplicació de fronteres i immigració i espera encara més beneficis de la inestabilitat prevista a causa del canvi climàtic. Una previsió de 2019 de ResearchAndMarkets.com va predir que el mercat global de seguretat nacional i seguretat pública augmentaria de 431.000 milions de dòlars el 2018 a 606.000 milions de dòlars el 2024 i una taxa de creixement anual del 5,8%. Segons l’informe, un factor que impulsa això és “el creixement dels desastres naturals relacionats amb l’escalfament climàtic”.

Els principals contractistes fronterers presumeixen del potencial d’augmentar els seus ingressos pel canvi climàtic. Raytheon diu que “la demanda dels seus productes i serveis militars, ja que els problemes de seguretat pot créixer com a resultat de sequeres, inundacions i tempestes com a resultat del canvi climàtic”. Cobham, una empresa britànica que comercialitza sistemes de vigilància i és un dels principals contractistes de la seguretat fronterera d’Austràlia, diu que “els canvis en recursos i l’habitabilitat dels països [sic] podrien augmentar la necessitat de vigilància fronterera a causa de la migració de la població”.

Tal com ha detallat el TransNational Institute (TNI) en molts altres informes de la seva sèrie Border Wars,[2] la indústria de la seguretat fronterera fa pressió i defensa la militarització de les fronteres i es beneficia de la seva expansió.

La indústria de la seguretat fronterera també proporciona seguretat a la indústria petroliera que és un dels principals contribuents a la crisi climàtica i fins i tot uns i altres formen part dels consells executius respectius.

Federica Mogherini (UE) i Mike Pompeo (EUA)

Les 10 empreses de combustibles fòssils més grans del món també contracten els serveis de les mateixes empreses que dominen els contractes de seguretat fronterera. Chevron (número 2 del món) contracta amb Cobham, G4S, Indra, Leonardo, Thales; Exxon Mobil (rànquing 4) amb Airbus, Damen, General Dynamics, L3Harris, Leonardo, Lockheed Martin; BP (6) amb Airbus, G4S, Indra, Lockheed Martin, Palantir, Thales; i Royal Dutch Shell (7) amb Airbus, Boeing, Damen, Leonardo, Lockheed Martin, Thales, G4S.

Exxon Mobil, per exemple, va contractar L3Harris (un dels 14 principals contractistes fronterers dels EUA) per proporcionar “conscienciació del domini marítim” de la seva perforació al delta del Níger a Nigèria, una regió que ha patit un enorme desplaçament de població a causa de la contaminació ambiental. BP ha contractat amb Palantir, una empresa que de manera controvertida proporciona programari de vigilància a agències com l’Immigration and Customs Enforcement (ICE) dels EUA, per desenvolupar un “repositori de totes les dades històriques i de perforació en temps real dels pous operats”. El contractista fronterer G4S té una història relativament llarga de protecció dels oleoductes, inclòs el controvertit gasoducte Dakota Access Pipeline als EUA.

Nathalie Tocci, assessora de la UE en política de fronteres i exterior i membre del consell de la multinacional petrolera ENI.

La sinergia entre les empreses de combustibles fòssils i els principals contractistes de seguretat fronterera també es veu pel fet que els executius de cada sector s’asseuen als consells d’administració dels altres. A Chevron, per exemple, l’antic conseller delegat i president de Northrop Grumman, Ronald D. Sugar i l’antiga consellera delegada de Lockheed Martin, Marilyn Hewson, formen part del seu consell. La companyia italiana de petroli i gas ENI compta amb Nathalie Tocci al seu consell, anteriorment assessora especial de l’alt representant de la UE Federica Mogherini des del 2015 fins al 2019, que va ajudar a redactar l’estratègia global de la UE que va portar a ampliar l’externalització de les fronteres de la UE a tercers països.

 

Aquest nexe de poder, riquesa i connivència entre les empreses de combustibles fòssils i la indústria de la seguretat fronterera mostra com la inacció climàtica i les respostes militaritzades a les seves conseqüències funcionen cada cop més de la mà. Ambdues indústries es beneficien a mesura que cada cop es desvien més recursos cap a fer front a les conseqüències del canvi climàtic en lloc d’abordar-ne les causes d’arrel. Això té un cost humà terrible. Es pot veure en l’augment del nombre de morts de refugiats, les condicions deplorables en molts camps de refugiats i centres de detenció, les revoltes violentes dels països europeus, especialment els que voregen la Mediterrània, i dels EUA, en innombrables casos de patiment i brutalitat innecessaris. L’Organització Internacional per a les Migracions (OIM) calcula que 41.000 migrants van morir entre el 2014 i el 2020, tot i que s’accepta àmpliament que això és una subestimació important atès que moltes vides es perden al mar i en deserts remots a mesura que els migrants i els refugiats prenen rutes cada cop més perilloses cap a la seguretat.

Refugiats a les fronteres de la UE

La priorització de les fronteres militaritzades per sobre del finançament del clima amenaça en última instància amb empitjorar la crisi climàtica per a la humanitat. Sense la inversió suficient per ajudar els països a mitigar i adaptar-se al canvi climàtic, la crisi causarà encara més devastació humana i arrencarà més vides. Però, com conclou aquest informe, la despesa del govern és una opció política, el que significa que són possibles opcions diferents. Invertir en la mitigació del clima als països més pobres i vulnerables pot donar suport a una transició cap a una energia neta i, juntament amb les retallades profundes d’emissions per part de les nacions més contaminants, donarà al món l’oportunitat de mantenir les temperatures per sota d’1,5 °C des de 1850, o abans de nivells industrials. Donar suport a les persones que es veuen obligades a abandonar la seva llar amb els recursos i la infraestructura per reconstruir les seves vides en nous llocs els pot ajudar a adaptar-se al canvi climàtic i a viure amb dignitat. La migració, si es recolza adequadament, pot ser un mitjà important d’adaptació al clima.

Tractar la migració de manera positiva requereix un canvi de direcció i un gran augment del finançament climàtic, una bona política pública i una cooperació internacional, però el més important és l’únic camí moralment just per donar suport a aquells que pateixen una crisi en la qual no han tingut cap paper.

 

Notes:

[1] A partir d’una llista dels 10 principals emissors històrics de GEH des de 1850 segons el calculador de referència de l’equitat climàtica. La xifra comparativa exclou tres d’aquests països (Brasil, Xina i Rússia), ja que no estan designats països “annex 1” (els països més rics en les negociacions de la CMNUCC) i, per tant, no estan obligats legalment a contribuir a l’objectiu de 100.000 milions de dòlars de la CMNUCC per al 2020.

[2] Consulteu la sèrie completa d’informes de TNI sobre política fronterera i indústria de seguretat fronterera: https://www.tni.org/en/topic/border-wars

 

*Transnational Institute. https://www.tni.org/en/publication/global-climate-wall. Novembre 2021. Traducció M.C. L’Accent

+ Descarrega l’informe complet: Global Climate Wall: How the world’s wealthiest nations prioritise borders over climate action (pdf)