Aquest matí, al Centre Cívic Casa Elizalde de Barcelona, ha tingut lloc una roda de premsa on la Campanya contra el Quart Cinturó ha desvetllat més coses sobre què suposa aquest projecte. Un dels portaveus de la campanya, Toni Altaió, en declaracions a L’ACCENT, s’ha mostrat preocupat pel model de creixement i desenvolupament que enclouen les obres del Quart Cinturó.
El conflicte al voltant del Quart Cinturó (autovia orbital, B-40, A-7 o Ronda del Vallès) representa per a Toni Altaió el paradigma de depredació del territori i l’exemple de com no s’han de fer les coses. La Campanya contra el Quart Cinturó ho porta dient des de fa temps i la seua lluita s’ha convertit en un referent dels conflictes ambientals al Principat de Catalunya.
Altaió proposa un model de mobilitat molt llunyà al que representa el Quart Cinturó. Entre les propostes, ressalta la necessitat d’orientar la mobilitat cap a la xarxa del transport públic. Denuncia l’Estat espanyol per l’incompliment del protocol de Kyoto, ja que la duplicació de vies comporta tot un seguit de riscos ambientals i socials: augment de la contaminació, augment de l’ús de recursos energètics, augment de les diferències socials…
En l’acte d’avui, la campanya ha volgut centrar les crítiques en el model d’infraestructura submisa a l’Estat espanyol a la qual el Govern del Principat s’hi adapta per por a perdre les inversions de l’Estat. Per això, la campanya creu que aquesta situació és el reflex de les limitacions de la política catalana en les negociacions amb l’Estat. La renúncia a una mobilitat adaptada a la realitat territorial posa de relleu els riscos ambientals, energètics i socials adés citats.