Són punts de confluència dʼinquietuds culturals, que tenen com a nucli l’anomenat “Modernisme Aborigen”; són un punt de trobada de seguidors de lʼescena seixentera i Mod, oberta a tothom on el principal protagonista és la música i la cultura arrelada a la nostra terra, tenint com a referent lʼAnglaterra dels 60, és a dir, soul, R&B, ie-ie, jazz, fins i tot sons jamaicans, fets als Països Catalans i cantats en català, en una època castigada per la llosa del franquisme, on cantar en català es podia considerar ja de per si un acte de rebel·lia i compromís amb la nostra llengua. Així des uns anys enrere es vénen celebrant aquest tipus de trobades a diverses comarques dels Països Catalans com ara al Vinalopó, al Vallés, Osona, a lʼHorta o, fins i tot, al Rosselló en dues ocasions.
El passat dissabte 12 de gener tenia lloc el Ier Aplec modernista de lʼHorta. La jornada obria cap al migdia al Swan Club de Benimaclet amb el concert en acústic de Miguel Ángel Landete, més conegut com Sènior (Sènior i el Cor brutal), cantant de country–folk de la comarca de la Ribera, que si ben bé no té molta relació amb la temàtica general de lʼaplec, servia per obrir els actes i fer més oberta i participativa la jornada modernista; així doncs el Swan es plenava de gom a gom de pares i xiquets, per gaudir de la música del cantant valencià.
La jornada continuava amb una paella de germanor al Pub Tulsa on els assistents vinguts de diversos llocs dels Països Catalans tenien ocasió dʼintercanviar impressions i coneixements musicals, motiu principal de la jornada modernista.
A meitat de vesprada començà el mercadet de roba i vinils al mateix Pub Tulsa, mercadet majoritàriament orientat als sons i estètica sixtie, on es podien trobar des de discos de música soul fins a R&B, passant pels sons jamaicans facturats en la dècada dels seixanta, singles i vinils dʼartistes com Etta James, Small faces o els castellans Los Flechazos omplien els caixons dʼaquest xicotet mercadet.
A continuació tenia lloc un dels plats principals de la jornada, la presentació del llibre 40 mods de les nostres terres (Editorial Base), escrit per Robert Abella, docent de professió i autor de llibres com Revival mod 1974-1988, historia de un renacer (edicions Lenoir), qui, acompanyat per dos dels protagonistes del seu nou llibre, feia un repàs a lʼobra del senienc i creava una mena de debat obert on intercanviar aspectes i conceptes del que ha sigut i és a hores dʼara la filosofia o el moviment Mod arreu dels territoris de parla catalana.
A 40 mods de les nostres terres en Robert Abella exposa el que és lʼideari Mod, i com continua vigent fidel a una essència inicial que admet diverses experiències i variants. Com així ho conten 40 xics i xiques de diverses edats i procedència dins el marc del Països Catalans, cadascú amb una interpretació personal, però alhora amb un punt en comú: la fascinació pel soul, R&B, els sons més negres, les vespes, vinils, concerts, etc.
A la nit -i com a punt fort de la jornada modernista- tenia lloc la punxada al Swan Club, on els PD convidats per a lʼocasió feien les delícies del públic assistent amb els seus vinils i singles de 45”; per una banda obria la nit Manel Ramodne, vell conegut dels ambients mods valencians i col·leccionista de vinils dʼestils com el garage, pop-punk o revival mod entre altres. Lʼacompanyava en cabina el Marc Serrats des de Sabadell. En Marc és membre del Belda i el Badabadocs i ha format part de bandes clàssiques dins lʼescena soulera i skatalitica catalana, com els Mount Zion o la banda soul Goldfingers. El vallesà, a més a més, és integrant dels Selectors Badabadocs, colla de modernistes aborígens que es dediquen a col·leccionar i a descobrir joies de lʼescena pop i ie-ie dels anys seixanta, cantades en català… i, així doncs, feia sonar als plats temes dʼartistes com Lita Torello, Lleó Segarra o Bruno Lomas, entre altres, tot cantat en català.
La cloenda de lʼAplec tingué lloc al Club Excuse-me de Russafa amb més música a càrrec dels Tulswan Dj’s + Dr. Octopus Dj’s. Una sessió que posà punt i final a una jornada reeixida.