La crisi desemmascara els plans especulatius al voltant del TAV

Projecte d'estació del TAV a la Sagrera

El Ministeri de Foment ha acceptat que l’estació del Tren d’Alta Velocitat de la Sagrera de Barcelona es pagui amb diners previstos a l’Estatut, que ha d’aportar l’Estat. Aquest acord entre l’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, i la ministra de Foment, s’ha dut a terme per una falta de finançament de l’obra. I és que el Ministeri de Foment pretenia obtenir els diners necessaris amb l’operació urbanistico-especulativa prevista per al voltant de l’estació, on es faran milers de pisos i hotels. Els últims mesos, però, arran de la crisi en el sector immobiliari, els terrenys s’han devaluat i la construcció s’ha vist amenaçada.

Aquesta situació, doncs, ha posat al descobert el rerefons especulatiu de l’arribada del TAV a Sant Andreu, l’última gran zona amb terreny urbanitzable de Barcelona. I és que el pressupost per construir l’estació intermodal de la Sagrera és de 600 milions d’euros, dels quals el Ministeri de Foment preveia obtenir-ne més del 60% amb el benefici de la venda dels hotels i oficines que es faran al damunt de l’estació. I encara cal sumar-hi la revalorització del sòl de tota la zona i la construcció de milers de pisos que comporta el Pla Sant Andreu-Sagrera, planificat en paral·lel al a construcció de l’estació del TAV, però que ja fa anys que ha començat.

Un pla urbanístic que les entitats i associacions de veïns de la zona ja fa anys que critiquen, doncs no té previstos tots els equipaments educatius, sanitaris, culturals i socials necessaris per a uns barris que ja en són deficitaris abans de la construcció de milers de pisos nous.