Mallorca reacciona front al maquillatge “progressista” del Pla de Carreteres

Manifestació contra el Pla de Carreteres a Mallorca>> El Govern del Pacte al Consell planeja executar un projecte continuista respecte de les autovies i autopistes que volien fer PP i UM

Primera mobilització contra el Pla director sectorial de carreteres de Mallorca. Va ser el passat 30 d’octubre i va reunir unes 300 persones a la localitat de Caimari. Aquesta qüestió, el Pla de carreteres, s’està perfilant com el cavall de batalla principal dels moviments populars de Mallorca de cara el 2010.

Sota el lideratge del GOB, es compten ja per desenes les entitats i persones que estan preparant una resposta contundent a les intencions de les autoritats “progressistes” de l’illa. I és que, amb més o menys reticències, tots els partits de l’executiu balear han unit esforços al Consell de Mallorca per aprovar un full de ruta que donaria continuïtat al conegut Pla d’autopistes i autovies del PP (a l’oposició) i UM.

La nova revisió del Pla de carreteres que vol aprovar el Govern encara s’està debatent. Però el fet és que la lluita contra el projecte es dirigeix cap a la seva columna vertebral. La major entitat ecologista de l’illa, el GOB, duu temps estudiant els perjudicis que podria suposar l’execució del Pla (que en alguns trams ja està en marxa) i els resultats ja es poden trobar a http://nomescarreteres.wordpress.com, on l’entitat ha publicat un minuciós anàlisi del projecte i dels interessos polítics i empresarials que s’amaguen al darrere.

Entre moltes altres coses, assenyala el GOB, aquest pla “afavoreix el creixement i l’especulació urbanística” i el “transport privat” a tota l’illa. A més, és “irresponsable” des del punt de vista ambiental i tindria un fort “impacte paisatgístic” que aniria contra la “conservació” de molts espais naturals. El GOB remarca que l’execució del Pla implantaria noves barreres per al medi i les persones, minvant “la permeabilitat del territori”, la qual cosa podria suposar “impactes socials espectaculars”, un “cost econòmic astronòmic” i conseqüències molt negatives pel “patrimoni arquitectònic”.

De fet, les actuacions previstes al Pla, diu el GOB, “donen continuïtat i pretenen consolidar” el model viari del PP (tan criticat pels que llavors eren a l’oposició i que ara governen) “complementant les infraestructures radials, consolidades amb nous trams d’autopistes per duplicació de calçada; amb l’addició de nous carrils en autopistes/autovies existents; o amb noves infraestructures de caire transversal”. Vist sobre el mapa, s’intueix que tota Mallorca s’aniria convertint en una mena de perifèria de Palma, reforçada amb un segon cinturó, molt útil pel turisme de masses i el transport privat.
Fa devers dos mesos, el GOB i Gadma (un altre col·lectiu ecologista) començaren a reunir-se amb persones d’altres entitats -com ara la CGT, Gent Activa, l’STEI-I o Revolta Global- per teixir el moviment d’oposició al Pla. Ara ja són desenes les entitats que s’afegeixen al manifest i que s’han compromès a impulsar aquesta nova batalla contra la destrucció del territori. A la mobilització de Caimari es pogueren veure pancartes de tot tipus, amb lemes tan coneguts com “Qui estima Mallorca, no la destrueix” o “Què volen aquesta gent?” i també hi feren acte de presència els joves independentistes de Maulets, amb una pancarta ja històrica que resa “Les arrels no neixen del ciment”.

Entre els col·lectius que s’han afegit a la campanya hi ha Amics de la Vall de Coanegra, Ateneu Gabriel Buades, Unió de Pagesos, Endavant, el SEPC, Camins Públics i Oberts, Inquers pel Canvi, etc. Fins i tot també alguna secció local d’EU, dels Verds o d’ERC, que comencen a enfrontar-se així a l’actuació oficial del seu partit.