Per què no hem d’autoritzar la cessió de dades dels nostres fills i filles a Google a les escoles

Nombroses escoles catalanes ha enviat aquest inici de curs una carta exigint a les famílies que autoritzin als centres la creació de compte de Google Suite per  als seus fills i filles sota l’amenaça de quedar exclosos de les eines d’educació a distància. Malgrat compromisos adquirits de no usar les eines de la companyia multinacional, han utilitzat l’emergència de la crisi de la Covid-19 per a imposar aquesta solució sense informació, consulta i debat amb les famílies i la comunitat educativa. 

Ens oposem a cedir les dades i informació personal dels nostres fills a l’empresa multinacional Google, que si s’ha caracteritzat per alguna cosa és per comerciar a gran escala amb les dades dels usuaris, un fet especialment greu i sensible en el cas dels menors.

Obligar als nens a obrir comptes de Google Suite per utilitzar les seves eines (Classroom i les altres, totes les quals tenen alternatives lliures, transparents i que permeten la traçabilitat de les dades) és una irresponsabilitat, que no ens sembla que es pugui justificar per la mandra d’aprendre a usar-les o perquè és més fàcil. Entenem que molts docents tenen una sobrecàrrega de feina, però la facilitat dels “serveis” que presta Google amaga que són prestacions comercials – qui es les ofereix és un comercial, no un tècnic – i que s’està fent un negoci amb les dades, no una prestació de serveis regalats desinteressadament.

Com ha denunciat recentment i repetidament la Plataforma Xnet, Google podrà obtenir i llegir tot tipus de dades i continguts d’una franja d’edat que abans li resultava inaccessible (a primària els alumnes encara no acostumen a tenir mòbil), i a la qual ara hi accedirà de la mà de la pròpia escola. Amb la penetració als centres, Google pot processar informació de les nostres filles i fills des d’infantil.

Encara més si es fa ús de les eines i serveis addicionals (Youtube, Gmail, Hangout, Drive, etc.) i xarxes socials.

De facto, s’està compartint amb Google la informació que s’emmagatzema sobre:

  •  Comportaments psicològics, acadèmics i culturals i la seva evolució
  •  Relacions socials entre alumnes respecte els companys, el grup-classe, l’escola i el barri
  •  Converses i temes de conversa
  •  Usos de les eines (Gmail, Hangout, Drive, etc.) i xarxes socials com Youtube
  •  Informes i treballs escolars.
  •  Programació i calendari

Google és una empresa que es dedica al processament de dades per extreure tendències de comportaments, interessos i necessitats i que no ha donat una explicació plausible al motiu pel qual els serveis que ofereix massivament a les escoles siguin gratuïts, sense cap benefici econòmic per a ella. No ofereix cap mena de possibilitat de control sobre les dades més que confiar en que no farà allò que ha fet sempre fins ara.

Hem de ser conscients que si les dades de les i els alumnes arribessin el mercat del trànsit d’informació per al seu ús mercantil, la violació de la intimitat per a les i els menors pot afectar radicalment el seu futur exposant de per vida els trastorns alimentaris, els fracassos escolars, el bullying… les històries personals i l’historial educatiu de les nostres filles i fills són i seran les dades cobejades per asseguradores, empreses de selecció de personal o empreses de màrqueting i comunicació que podran utilitzar-les en tota mena de contextos (contractació d’assegurances mèdiques o d’automoció, processos de selecció de treballadors, oposicions, campanyes de propaganda o màrqueting, etc.) sense que ni tan sols les nenes i nens sàpiguen que la seva vida personal ha estat irresponsablement exposada des d’edat molt primerenca quan no podien conèixer encara les seves opcions de vida i la seva personalitat estava en formació.

És discutible també si aquesta pràctica podria estar vulnerant les lleis de protecció de dades (malgrat l’autorització que pràcticament s’obliga a firmar amb amenaça de deixar els nens i nenes enrere,  no explica a les famílies quines conseqüències pot tenir per a les dades i informació dels seus fills i filles).

Per altra banda, lligar l’educació a una sola plataforma privativa, no oberta ni auditable, d’una sola empresa, és una forma més de fer entrar l’empresa privada a l’educació, i com qualsevol cosa que gestiona una empresa, l’objectiu és fer diners i no garantir un servei públic, i se’ls està oferint una clientela captiva, que en créixer no coneixerà altres eines i per tant és una solució que empobrirà les seves opcions de futur.

Pensem que com a docents i com a famílies de l’escola tenim un deure amb la defensa de l’ensenyament públic, universal i inclusiu, i que això passa per no fer de l’ensenyament un mercat més per a què determinades empreses facin negoci amb els infants.

Pensem que cal fer arribar al màxim de famílies  que llegiu per aquests arguments per contrarestar les campanyes de màrqueting de Google, sabem que hi ha altres centres educatius que no han optat per aquesta opció i mantenen la privacitat de les dades dels nens i nenes.