[
TMB51](http://tmb51.wordpress.com/), plataforma de persones a títol individual i col·lectius socials diversos, va convocar pel dia 10 de gener una vaga per no usar el transport públic a l’àrea metropolitana de Barcelona. L’objectiu era, segons la plataforma, protestar “contra la pujada abusiva de les tarifes 2012 executades per l’Autoritat de Transport Metropolità (ATM)”. TMB51 van qualificar la jornada com “un èxit rotund de tothom!”. Encara que els mitjans de comunicació van afirmar que la vaga va tenir poc seguiment, des del col·lectiu van explicar: “En cap moment hem pretés paralitzar la ciutat, sinó fer prendre consciència”, de tal manera que van convocar una altra jornada de protesta pel dimarts 17 de gener. Per la seva banda, Transport Metropolità de Barcelona (TMB), entitat que forma part de l’ATM, va assegurar: “A les 10 del matí d’aquest dimarts s’han comptabilitzat 3.000 validacions més que a la mateixa hora d’ahir”.
La plataforma estava composada sobretot per assemblees del 15M (Sabadell, Cornellà, Fort Pienc, Rubí…), encara que també va rebre el suport del sindicat CGT-Catalunya i de la CUP. Com es va explicar a la seua pròpia web l’organització es va fer majoritàriament a través d’Internet, malgrat això veien la convocatòria de vaga com tot un assoliment: “El suport de més de 8.000 persones a Facebook i Twitter, amb més de 30.000 visites al bloc, milers de piulades sota #vaga10g i #tmb51 i sense gaire difusió fora d’Internet… ja se n’ha parlat, i molt!”. TMB51 va engrescar a la població de Barcelona i rodalia a viatjar a peu, en bicicleta, en patinet o compartint vehicle per tal de mostrar el rebuig i la incomprensió a les mesures de pujada de preus, la T-10 va pujar al gener un 12%, mentre que el bitllet senzill ho va fer un 38%.
Record de lluites passades
La vaga volia seguir l’exemple de la vaga de tramvies del 1951 (d’aquí el nom: TMB51), la gran mobilització dels barcelonins i barcelonines en plena postguerra per l’augment del preu del bitllet. “La protesta expressava el profund malestar entre la població per les duríssimes condicions de vida de la majoria de la població d’ençà de la fi de la guerra civil espanyola, alhora que representà una de les primeres manifestacions massives contra el franquisme”, de la mateixa manera que l’any 51 l’organització volia que la vaga fos no sols pel puntual encariment del transport sinó també per la situació d’atac a les famílies treballadores i a la complicada situació en què hi viuen.
Una roda d’autobús punxada
Segons TMB, a les 9 del matí del 10 de gener un vintena d’encaputxats van punxar una roda, van trencar el retrovisor i van pintar un autobús de la línia 22, a Gran de Gràcia amb Plaça Trilla. Tres persones més van intentar sabotejar les màquines validadores i expenedores dels bitllets de les estacions de metro de Drassanes i Liceu. Des de TMB van assegurar que els incident van ser fets aïllats i que no se’n van registrar cap més des d’aleshores. TMB51 en cap moment va reivindicar les accions.
Per al dimarts 17 de gener s’ha fet una nova crida a no usar el transport públic o bé fer-ho sense pagar. La intenció dels convicants és anar repetint la mobilització per anar sumant adhesions i guanyant incidència.