Un cas més d’impagament on mentre l’empresari pot continuar cobrant d’altres empreses el treballador ha de continuar treballant sense cobrar per no perdre el lloc de treball. Una situació tan estesa entre les classes populars que es fa difícil no conèixer ningú que ho hagi patit en aquests darrers anys de crisi econòmica.
En aquest cas, però, una treballadora afectada i la iniciativa Resposta Solidària han decidit plantejar batalla per fer valdre els seus drets i denunciar una estafa d’aquestes característiques. L’empresa denunciada, Grup Informa, és una empresa de comunicació que gestiona diversos portals web a nivell local al Vallès Occidental, Osona i el Bages.
La treballadora que ha tingut el coratge de denunciar públicament la situació, Anna S., va començar a treballar al Grup Informa a mitjans de novembre de 2014. Un treball des de casa, multitasca i amb un sou d’acord als temps de precarització que estem vivint. Va aconseguir el lloc de treball a través del programa Incorpora de l’Obra Social La Caixa, que ofereix assessorament a les empreses contractants per poder optar a bonificacions públiques a canvi de contractar persones inscrites al programa.
Els problemes d’impagament van començar des del primer dia. Un problema puntual de tresoreria, va adduir l’empresa. Fins el febrer de 2015 la treballadora no cobrà els dies treballats de novembre i el sou del desembre. A partir d’aquí ja no tornaria a cobrar res més. Des de l’abril, la treballadora està de baixa provocada per la situació de tensió viscuda. Des del moment en que va decidir trencar el silenci i explicar el seu cas a Resposta Solidària, es va posar en marxa una campanya de denúncia pública del cas.
Es busca Joan Múrcia
Joan Múrcia és el propietari del Grup Informa. La seva cara figura en centenars de cartells enganxats per Resposta Solidària tant a Sabadell, la ciutat on es produeix el conflicte laboral, com a Matadepera, la ciutat on resideix. En el cartell se l’acusa de no pagar els seus treballadors i de ser un estafador. L’encartellada a Matadepera va provocar tal enrenou que al cap d’un dia algú es va dedicar a tapar amb esprai la foto i el nom de tots i cadascun dels cartells enganxats a la localitat.
Un model d’explotació de baix cost
Grup Informa basa la seva activitat en un seguit de mitjans digitals d’abast local gestionats per una plantilla dispersa i inconnexa, multitasca i molt reduïda. El model empresarial es basa en l’explotació publicitària d’un mitjà que bàsicament reprodueix de notes de premsa. Aquest benefici es complementa amb una contractació basada en becaris o en perfils que perceben incentius públics i privats, que en molts casos han acabat marxant sense haver cobrat part del treball realitzat. Aquest model comunicatiu ja va ser denunciat per media.cat, que explicava altres casos d’impagaments i conflictes dins el mateix grup empresarial.
Com a mesura de pressió, i després d’assenyalar públicament l’empresa i el propietari, Resposta Solidària pretén boicotejar la seva activitat. Així, demana a les entitats públiques i privades que s’anuncien als mitjans del Grup Informa que retirin la publicitat i que els esborrin de les seves llistes de distribució de notes de premsa. Tancar l’aixeta al negoci i impedir que una empresa que no paga els seus treballadors pugui continuar generant beneficis aprofitant-se de les entitats públiques. En aquest sentit, Resposta Solidària ha emplaçat a diversos ajuntaments, entre els quals el de Sabadell i la Diputació de Barcelona, a tallar tota relació amb el grup de Joan Múrcia.
El doble raser del sistema
Resposta Solidària també ha denunciat el doble raser del sistema en casos com aquest. Mentre l’empresari pot situar una de les seves empreses en fallida i fer que FOGASA -un fons públic- assumeixi els costos que han de percebre els treballadors, el mateix empresari pot mantenir l’activitat en altres empreses i continuar generant beneficis. Per contra, un treballador atrapat en un impagament es veu obligat a continuar treballant sense percebre la remuneració si no vol ser donat com a baixa voluntària a l’empresa i perdre, per tant, el dret a percebre una prestació d’atur.
Resposta Solidària a la precarietat i la desprotecció
Resposta Solidària és una iniciativa local de Sabadell que pretén treure a la llum aquells casos d’explotació laboral que pel context en què es donen és difícil que comptin amb un suport sindical clàssic. La denúncia és en forma d’escarnis públics i difusió del cas. Només cal teclejar “Grup informa” a Google per veure l’impacte de la campanya de solidaritat en la imatge de l’empresa.Aquesta iniciativa ha lluitat contra condicions de treball indignes a la restauració, en botigues i en el sector de l’oci. A L’ACCENT ens vam fer ressò fa uns mesos d’una de les victòries aconseguides per aquesta campanya amb la readmissió d’un treballador acomiadat i la millora de les condicions de treball