Contractacions tardanes per retallar despeses

Malgrat que al Principat per pares i alumnes el curs comenci el 14 de setembre, pel professorat comença el dia 1. Són un seguit de dies -enguany 8 de laborables- que  serveixen per a planificar i preparar el curs. Mentre els mestres d’infantil canvien la decoració de les classes, personalitzen els penjadors de les jaquetes per als nous inquilins de l’aula, destrien i desinfecten les joguines i fan la planificació del curs, el professorat de secundària organitza els grups d’aules, fa les planificacions de departament, enllesteix les programacions i ultima les activitats que, un cop iniciat el curs, s’aniran plantejant sense pausa a les aules per tal d’intentar mantenir l’atenció dels adolescents. Una feina poc coneguda per qui no pertany al col·lectiu d’ensenyants però bàsica per a un bon funcionament del curs.

Enguany, el curs ha començat al Principat com sempre, amb milers de places vacants per a cobrir amb personal interí. L’expectació d’aquest col·lectiu era major que altres anys, ja que s’ha inaugurat un nou sistema telemàtic d’adjudicació de destinacions. El coneguts com a nomenaments -adjudicació de llocs de treball en escoles al personal interí- s’han anat realitzant fins i tot un cop iniciat el curs pels alumnes, però les places es cobreixen amb comptagotes i no sense polèmica.

Segons fonts consultades per L’ACCENT, aquest retard en el cobriment de les places, tot i ser presentat com a fruit de la prudència en la contractació i de les dificultats del nou model d’adjudicacions, té també com a funció pressionar els interins per a acceptar mitges jornades laborals -només estan obligats a acceptar jornades completes-, que han estat ofertades repetidament en els primers nomenaments mentre se sabia amb certesa de desenes d’escoles on hi havia vacants de jornada completa que no apareixien per enlloc. També, segons aquestes fonts, l’objectiu és el de procurar el màxim d’estalvi en les retribucions salarials. Un interí incorporat el dia 10 només cobrarà dues terceres parts del sou mensual. Les mateixes fonts asseguren que això anirà en detriment de la qualitat de l’ensenyament, ja que durant les primeres setmanes el funcionament de l’aula serà improvisat, una mancança que pocs pares detectaran mentre tinguin els seus fills col·locats a l’escola.