La Generalitat de Catalunya podria haver de tapar un forat de 220 milions d’euros d’una concessionària de peatges a l’ombra

La Generalitat de Catalunya pot estar a punt d’haver d’assumir part del cost d’una fallida de l’empresa concessionària de diversos peatges a l’ombra a Catalunya.  La inversió de Cedinsa a l’Eix del Ter no ha resultat tan beneficiosa com s’esperava. Així ho expliquen els periodistes Óscar Muñoz i Lalo Agustina avui a La Vanguardia. El crèdit signat el 2009 per a poder construir la segona fase de l’obra tenia unes condicions menys avantatjoses que altres crèdits anteriors. La principal dificultat és que obligava al retorn de l’import en cinc anys. L’elevat cost de l’obra i un volum de trànsit inferior a l’esperat han posat la companyia al límit de no poder fer front al préstec que venç a finals d’aquest any.

Si l’empresa no torna els diners, uns 220 milions d’euros, serà la Generalitat de Catalunya qui haurà d’assumir el pagament als bancs. Això és degut al paper de la Generalitat com a responsable patrimonial de totes les concessions empreses per Cedinsa.

Ara mateix, empresa i Generalitat estan negociant un nou crèdit sindicat amb les entitats creditícies, que permeti alleugerir el deute. Els bancs implicats són La Caixa, Bankia, Catalunya Caixa, Santander, BBVA i l’ICO.

Si finalment aquesta opció no reeixís, aquest cas es sumaria al de les autopistes radials de Madrid o al projecte Castor, pel que fa al fet que la ciutadania acabi pagant les inversions fallides del sector privat.

Cedinsa és una empresa que gestiona peatges a l’ombra. És a dir, que construeix una carretera de lliure pas i l’administració li paga un preu per cada cotxe que hi passa. El seu accionariat està compost per quatre grans constructores: Comsa-Emte, Copcisa, Copisa i FCC. Fins a principis de 2012 també havia estat participada per Catalunya Caixa. La venda de les participacions de Catalunya Caixa no va estar exempta de polèmica, ja que es van vendre un cop ja rescatada i intervinguda l’entitat, per 10 milions d’euros, quan estaven valorades en 30 milions. El beneficiari fou Comsa-Emte, capitanejada per Carles Sumarroca. Aquest empresari és un dels principals beneficiats de l’obra pública a Catalunya. Actualment Cedinsa gestiona els peatges a l’ombra de l’Eix del Llobregat, l’autovia de Platja d’Aro, l’Eix Transversal i aquest Eix del Ter.