Línia 1. Tres anys de silenci del Govern valencià

En aquests dies de trens d’alta velocitat, silenciosos i ràpids, el succés que va rebentar la ciutat de València ara fa 3 anys ha passat amb la mateixa velocitat i silenci per al Govern valencià. Sense donar comptes. S’atreveixen a tot perquè en aquest poble molt pocs exigeixen els seus polítics perquè poc s’exigeix a si mateix.

El passat 3 de juliol de 2009 es compliren 3 anys de l’accident d’una unitat de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana a València. Una unitat de tren amb 150 persones isquè d’una corba prop l’estació de Jesús causant la mort a 43 persones i 47 de ferides.

Les causes
La investigació, basada en les dades del teloc, el registrador -caixa negra- del tren, indicà que la unitat va augmentar ràpidament la velocitat fins als 81 km per hora un minut abans d’entrar a un revolt on el màxim permès era de 40 km/h.

Durant un interval de segons abans de la corba va ser activat el fre de servei per després accionar el fre d’emergència recorrent el tren 51 metres sense que la velocitat disminuïra. En descarrilar el tren circulà volcat cap a la seua esquerra i recolzat amb una paret del túnel durant uns metres. Quan la paret va acabar, el cotxe va acabar volcant, produint un violent impacte contra el pis.

El sistema de seguretat d’aquesta línia és l’anomenat frenat automàtic puntual. Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana va decidir implantar-lo com a sistema de seguretat en la circulació donada la particular característica que 72 dels seus 80 km de traçat transcorren a la superfície, i sols els vuit restants de manera subterrània. Al revolt de l’accident, no hi havia cap balisa, per tant sols es confia la frenada del tren al treball del conductor.

Reaccions
Els treballadors de Ferrocarrils de la Generalitat portaven temps exigint un sistema de seguretat més avançat; sistema amb el qual si el maquinista supera la velocitat màxima, el tren s’atura automàticament.
El desembre de 2003, els maquinistes ja denunciaren per escrit a l’empresa la ‘velocitat excessiva en el tram de l’accident’. La solució va ser col·locar un senyal de limitació de velocitat permanent a 40 km per hora.

Els sindicats ferroviaris
Aquests junt amb els partits polítics de l’oposició demanaren la dimissió del conseller d’Infraestructures, Ramon Garcia Anton, en considerar que l’accident era evitable, com a conseqüència d’una absència d’inversions en matèria d’infraestructures i seguretat.