Prop d’un centenar de persones acudiren el 2 de desembre a l’IES Ferrer i Guàrdia de la ciutat de València per conèixer un nou projecte impulsat per la Plataforma Benimaclet Viu. Es tracta de la Universtat Lliure de Benimaclet, una proposta socioeducativa que pretén afavorir l’intercanvi de coneixements entre ciutadans i ciutadanes fora de les institucions oficials i des de l’acció voluntària.L’acte va comptar amb la presència de Jaume Martínez Bonafé, professor del departament de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat de València, qui va fer una dissertació en torn a les idees de subjecte, de coneixement i de la relació entre elles, tot partint de les seues pròpies experiències personals i fent especial èmfasi en el fet que no tota cultura o no tot coneixement és alliberador ni dona poder a les persones i els pobles per construir una societat més justa.Un representant de la Universitat Lliure va explicar els primers passos de la iniciativa, inspirada en l’esperit de construcció de coneixement dels ateneus obrers de principis del segle XX i de tants altres projectes que al llarg de la història han tractat de fomentar espais d’educació popular i contrahegemònica.
L’esdeveniment, recolzat via digital per la Xarxa d’Universitats Lliures, va servir també per explicar les primeres propostes de cursos o seminaris que s’oferiran. Com s’explica a la carta de presentació del projecte, “quant a continguts és vol anar des d’allò més quotidià, perquè també eixos coneixements ens fan més lliures i feliços i amos de les nostres vides, a anàlisis de caràcter més global que ens expliquen la realitat i ens ajuden a transformar-la”. És per això que entre les primeres idees que es llançaren trobem cursos tan diversos que van des de l’economia crítica fins un taller per educar la mirada, passant per un club de lectura, classes de valencià o cursos sobre la nostra salut o l’acció cultural transformadora.
Pel que fa a la metodologia es va insistir també en la intenció d’utilitzar les noves tecnologies, amb ferramentes virtuals com Moodle, sense deixar de banda la importància de potenciar les relacions educatives directes i el valor afegit que té la trobada presencial de les persones que participen en la Universitat.
Per acabar, els assistents van aprofitar per exposar les seues opinions i dubtes i el grup promotor del projecte va recordar que qualsevol persona interessada en participar i proposar les seues activitats estava plenament convidada a integrar-se en aquest nou camí que encara està per recórrer.