“Si tenen clar que som una minoria, per què es neguen a fer un referèndum?”

 

Entrevista a Arnau Mallol, estudiant de dret de la UPF i portaveu del SEPC.

 

 

[L’ACCENT 141]

 

El SEPC (Sindicat d´Estudiants dels Països Catalans) encapçala, juntament amb les assemblees de facultat, la lluita dels universitaris contra Bolonya. El cap de setmana del 29 i 30 de novembre ha celebrat assemblea nacional. Entrevistem el nou portaveu perquè ens parli de la lluita estudiantil que manté ocupades 10 facultats de diverses universitats catalanes en contra de la implantació del procés de Bolonya.

Què ha passat el novembre que han esclatat les mobilitzacions estudiantils?
Des de fa anys, pels volts del 17 de novembre, dia europeu de l´estudiant, se succeeixen les manifestacions més importants en defensa de la universitat pública. Al nostre país, la implantació de l´Espai Europeu d´Ensenyament Superior (EEES) està força avançada i les conseqüències negatives que denunciem des de fa anys s´han començat a visualitzar a les universitats, fet que ha provocat la presa de consciència de molts estudiants. Per això, aquest novembre ha estat tan mogut.

Us esperàveu una resposta estudiantil d´aquesta magnitud?
Nosaltres ens esperàvem una forta resposta per part dels estudiants, però no esperàvem que tants estudiants reaccionessin, que tantes persones s´involucressin en la lluita contra l´EEES. Per nosaltres està sent una gran alegria veure tants estudiants participant a les assemblees, a les ocupacions, a les manifestacions, etc.

Ens pots fer una cronologia de les mobilitzacions?
A finals del mes d´octubre els estudiants de la Universitat de València decideixen ocupar diverses facultats per a reclamar un debat públic amb el rector sobre el procés de Bolonya i exigir fer un referèndum sobre l´aplicació de l´EEES. Més tard, el 17 de novembre s´ocupen les facultats de ciències polítiques de la UAB i d´història de la UB. El 20 de novembre més de 30.000 estudiants es manifesten pels carrers de les principals ciutats dels Països Catalans, i al final de la manifestació de Barcelona s´ocupa el rectorat de la UB. A partir d´aquesta ocupació, i des del 24 de novembre fins avui, s´han ocupat les facultats de física i química, de biologia i de pedagogia de la UB, i comunicació, lletres, psicologia i educació de la UAB. I això no s´acaba…

Diuen que només sou una minoria els que us oposeu al procés de Bolonya. Què responeu?
Si tenen tan clar que som una minoria, per què es neguen a fer un referèndum sobre l´aplicació de l´EEES a les universitats? Si tenen tan clar que som pocs els contraris a Bolonya, per què no demostrar-ho fent una consulta a tota la comunitat universitària?

Perquè són tan pocs els professors i treballadors de la universitat que s´han afegit a les protestes?
La situació de temporalitat i precarietat del professorat i dels treballadors universitaris i la defensa aferrissada de Bolonya que fan els rectors, està comportant que certs sectors de la universitat no puguin alçar la veu per por a represàlies. En alguna universitat ja s´ha donat algun cas en que s´ha “advertit” al professorat en no posicionar-se públicament en contra de Bolonya.

I, més enllà de la universitat, perquè costa tant fer entendre els vostres arguments?
No és que els nostres arguments costin d´entendre, sinó que cada dia els governants bombardegen amb les suposades meravelles de l´EEES, i això costa molt de contrarestar. Però cada dia la gent és més conscient del que suposa Bolonya, i ho estem veient amb el debat públic que s´està generant.

Els rectors de les universitats catalanes s´han adreçat al Govern espanyol per exigir-li que assumisca la seua responsabilitat. Què volen dir amb açò?
Els rectors no saben què fer amb les nostres demandes i les nostres actuacions. Estan llençant pilotes fora, i ara han decidit recorre al Govern espanyol perquè aquest els ajudi a aturar la nostra lluita en defensa de la universitat pública i de qualitat.

La resposta de les autoritats sembla ser la repressió. Esteu preparats si aquest la via que escullen?
Els estudiants dels Països Catalans estem molt preparats per a fer front a totes les accions repressives que ens vinguin a sobre. A més a més, la solidaritat que estem rebent de totes bandes ens anima a seguir endavant. Vull recordar als rectors, consellers i cossos policials que la repressió no ens aturarà, i que com més gran sigui aquesta, més gran serà la resposta.

En l´àmbit de l´ensenyament mitjà també hi ha protestes multitudinàries contra la LEC al Principat i contra la política educativa del Govern valencià. Com a sindicat hi participeu també?
També estem mobilitzant el conjunt dels estudiants de secundària davant dels atacs que rep l´ensenyament mitjà. És molt important que tots els estudiants participin a construir l´educació catalana, popular, pública, antipatriarcal i de qualitat que tots desitgem.

Com valoreu la manifestació de València del passat 29 de novembre?
Molt positivament. Amb aquesta manifestació, de prop de 100.000 de persones, s´ha llençat un missatge clar i directe al conseller Font de Mora: que no acceptem l´actual política educativa i exigim un canvi profund.

Quina relació tenen aquestes mobilitzacions de l´ensenyament mitjà amb la dels estudiants universitaris?
Els governants estan dissenyant i aplicant la política educativa d´esquenes als agents educatius, i, en especial, als estudiants. Els universitaris i els estudiants de secundària estem veient com des de fora estan decidint sobre la nostra educació. I no només això, sinó que enfoquen la nostra educació en favor dels interessos del capital privat.

I, alhora, hi ha nombroses mobilitzacions per qüestions laborals. Quina relació veieu entre el procés de Bolonya i les directives europees de les 65h i de la vergonya?
Tot respon a l´actual política neoliberal estesa al conjunt d´Europa. L´EEES i les directives europees de les 65h i de la vergonya són els clars exemples que totes les actuacions dels governants només responen a les necessitats i intencions de les empreses privades.

Per últim, el cap de setmana del 29 i 30 de novembre heu tingut assemblea nacional. Quins temes heu tractat?
Hem acabat de perfilar l´estructura organitzativa, ja que cada any són més els estudiants que participen al SEPC; hem dissenyat l´estratègia a seguir al llarg dels pròxims anys, on hem d´afrontar l´etapa final de l´aplicació del procés de Bolonya i fer front als atacs que rep l´ensenyament mitjà; i hem refermat el nostre compromís en construir el projecte educatiu dels futurs Països Catalans lliures.