Les autoritats deixen marxar la plataforma petrolífera acusada de vessar cru a Tarragona amb el pagament d’una fiança

La propietària de la plataforma petrolífera Pride North America, subcontractada per Repsol-YPF, va ingressar ahir dimarts l’aval de 2,7 milions d’euros imposat per la Direcció General de la Marina Mercant per afrontar la possible sanció que es fixi en l’expedient obert per dos abocaments de cru davant de Tarragona.

D’aquesta manera Pride North America ha pogut abandonar la costa tarragonina, on estava retinguda des de dijous passat, tot i haver-se comprovat que des d’aquesta s’han produït almenys dos abocaments incontrolats de cru. Les entitats ecologistes tarragonines, a més, consideren que aquests podrien ser l’origen de la taca d’hidrocarburs de gairebé un quilòmetre detectada el passat 27 de juny i que va arribar a les platges de Creixell, el Vendrell, Calafell i Roda de Barà.

Aquells dies, Repsol-YPF anunciava l’explotació de dos nous pous de petroli al Delta (Montazo D-5 i Lubina-1), que li permetran extreure 8.000 barrils de cru al dia. Des del primer moment, però, en va negar la relació. Ara, però, s’ha comprovat que almenys dos vessaments provenien de la plataforma petrolífera que havia contractat per fer les perforacions d’aquests dos pous. Malgrat tot, la Subdelegació del Govern a Tarragona, ha minimitzat les conseqüències d’aquests dos vessaments i ha assenyalat que ‘no tenen res a veure’ amb el vessament que va tenir lloc el 27 de juny.

Sigui o no el culpable, les entitats ecologistes critiquen que els responsables dels vessaments, i concretament Repsol-YPF, sempre aconsegueixin esquivar els judicis per les denúncies interposades per pescadors o les mateixes entitats. O que, sinó, se li interposin multes irrisòries en relació al dany causat i que no li representen cap trasbals econòmic. I, sobretot, que malgrat Repsol i l’administració vulguin fer creure que són casos esporàdics i menors, aquests vessaments siguin una constant.

L’administració pretén ocultar-ne les magnituds

Aquestes entitats, a més, coincideixen en denunciar que l’administració catalana i les autoritats portuàries intenten amagar l’abast dels vessaments de fuel. En aquest sentit, GEPEC-EdC denuncia que immediatament després de cada vessament o aparició de taques de cru al litoral tarragoní, la Capitania Marítima, Autoritat Portuària, Agència Catalana de l’Aigua, Governació, Protecció Civil i altres administracions bombardegen la població amb una sèrie de declaracions i rectificacions que “volen treure ferro als problemes ambientals de malviure amb una refineria, un port industrial i un grapat de plataformes petrolieres, i un anar i venir incessant de bucs que transporten ingents quantitats de cru o derivats del petroli”.

Conseqüències ambientals i riscos per a la salut

Una de les maneres que utilitzen per fer-ho és el sistema de “neteja”. Segons la Confraria de Pescadors de Tarragona, en lloc d’eliminar realment el cru, aquest és dissolt ràpidament mitjançant productes que l’únic que fan és que romangui al fons del mar, incrementant la contaminació del seu ecosistema.

Igualment, Ecologistes de Catalunya denuncien que conviure amb un complex petroquímic com aquest comporta que al camp de Tarragona hi hagi constantment partícules en suspensió de níquel, diòxid de sofre, òxids de nitrogen, plom, mercuri, crom, monòxid de carboni… I que, segons dades del 2006 del col·lectiu “Repsolmata”, a Tarragona l’índex de malalts de càncer hagi augmentat un 133% en deu anys. Alhora que calculen que hi haurà un augment del fins el 50% de les al·lèrgies en les pròximes dècades.

Interessos econòmics

La petroquímica de Tarragona és un dels complexos més importants de l’Estat espanyol pel que fa a producció. Mentre que Repsol-YPF és una de les 15 empreses d’hidrocarburs més importants i la primera empresa espanyola transnacional pel que fa el volum d’ingressos, que se situen en 44.857,5 milions de dòlars. A més, entre els seus directius hi ha empresaris de gran influència en el mercat, com el membre del Comitè Executiu de la Cambra de Comerç Internacional i vicepresident del Consell d’Administració de Gas Natural, Antonio Brufan, o el president d’Indra, Javier Monzón. I entre els seus accionistes hi ha bancs com el Chase Manhattan Bank (EEUU), La Caixa o el BBVB o institucions espanyoles (dades de l’Observatori del Deute en la Globalització).

VESSAMENTS DE FUEL A LA COSTA TARRAGONINA ELS ÚLTIMS ANYS

  • 27 de juliol de 2001: el vaixell libanès “Tromso Trust” vessa 700 litres de fuel a la costa de Vila-seca, Salou i Cambrils. Justament el dia abans hi va haver un altre vessament, però que no va arribar a la quantitat mínima que obliga avisar les administracions. Es va saber a causa d’aquest vessament, però n’hi ha molts d’altres que no s’hauran sabut. Amb un dipòsit de 50 milions de pessetes el vaixell va poder aixecar l’ordre de detenció.

  • 12 de febrer de 2004: la plataforma Casablanca de Repsol-YPF al Delta, origina un vessament d’hidrocarburs que va assoleix una superfície de dos quilòmetres de llarg i uns 75 metres d’ample. Justament el mes de febrer d’enguany el govern espanyol va aprovar en el Consell de Ministres un reial decret que concedia una pròrroga de deu anys a la concessió de l’explotació d’hidrocarburs Casablanca. Entre les empreses beneficiades hi ha Repsol-YPF i Cepsa.

  • 8 d’octubre de 2004: Repsol provoca un abocament químic al riu Francolí que mata milers de peixos a Tarragona (segons l’Agència Catalana de l’Aigua, es recullen 740 quilos de peixos morts). L’agent tòxic era sulfat d’amoni, que Repsol Química produeix a la seva factoria de la Pobla de Mafumet.

  • 31 d’agost de 2006: es detecta una fuga d’entre 5.000 i 20.000 litres en una canonada de fuel líquid. Les taques d’hidrocarburs s’expandeixen davant les costes de Tarragona, Cambrils i Salou.

  • 5 de gener de 2007: un vaixell que descarregava cru a la monoboia de Repsol té al port de Tarragona va original un abocament al mar. Un mes després del vessament es va fer públic l’acord entre els pescadors i Repsol-YPF, que va evitar d’aquesta manera haver d’enfrontar-se a un judici, amb el pagament d’una indemnització de 200.000 euros.

  • 23 d’octubre de 2007: Repsol YPF va comunicar que l’abocament d’uns 500 litres de cru registrat en la monoboia del Port de Tarragona mentre s’hi realitzaven tasques de reparació. Les taques de cru derivades de l’abocament van obligar a tancar la platja de La Pineda.

  • 10 de setembre de 2008: s’enfonsa un vaixell carregat amb 1.000 tones de combustible (750 tones de fuel, 260 de dièsel) i més de 3.000 litres de carburant de consum propi al moll de Reus. El vaixell, “Savinosa”, tenia més de 24 anys d’antiguitat i el mes següent s’havia de retirar.